تاریخ انتشار: چهارشنبه 1403/03/23 - 08:21
کد خبر: 507509

در روزنامه‌های امروز کشور چه گذشت؟؛

نامزدها از برنامه‌های خود چه گفتند؟/ از جنگ روانی تا بازی بدون توپ رضایی

 نامزدها از برنامه‌های خود چه گفتند؟/ از جنگ روانی تا بازی بدون توپ رضایی

مطبوعات امروز کشور به موضوعات مختلفی پرداختند که مهم ترین آن‌ موضوع تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری و بعضی گلوگاه‌های آن مانند مناظرات است بود که در پیشخوان مطبوعات عرضه کردند.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ نامزدهای انتخابات در برنامه‌های تلویزیونی به تشریح برنامه‌ها و دیدگاه‌های خود پرداختند که البته اولین نطق تلویزیونی مسعود پزشکیان با آشفتگی و عصبانیت افراطیون مدعی اصلاحات مواجه شد. این طیف‌ کنشگری انتخاباتی را خارج از چارچوب نظام اسلامی و قانون اساسی می‌خواهد. روزنامه‌های امروز صبح کشور تیتر اول خود را پیرامون این موضوع  و موضوعات مهم دیگر نوشتند که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

روزنامه کیهان صفحه اول خود را با این تیتر اغاز کرد: نامزدها از برنامه‌های خود چه گفتند؟

تبلیغات انتخاباتی کاندیداهای تأیید صلاحیت شده در جریان است و فضای انتخابات در کشور حاکم شده است. چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری جمعه 8 تیرماه برگزار می‌شود و آقایان پزشکیان، پورمحمدی، جلیلی، زاکانی، قاضی‌زاده‌هاشمی و قالیباف با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

نامزدهای انتخابات در برنامه‌های تلویزیونی به تشریح برنامه‌ها و دیدگاه‌های خود پرداختند که در ادامه به مرور آن می‌پردازیم. جلیلی: به تصمیم‌های نقطه‌زن نیاز داریم سعید جلیلی، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه «با مردم» از حماسه حضور مردم در تشییع تاریخی رئیس‌جمهور شهید و جمعی از شهدای خدمت قدردانی کرد و گفت: شما مردم، شهادت رئیس‌جمهور صادق و خدمتگزار را به حماسه تبدیل کردید و در ۴۵ سال گذشته بارها و بارها نشان دادید، بیرون کشیدن فرصتها از دل تهدیدها هنر شماست.

با مطالعه شب امتحانی نمی‌توان در بزنگاه تاریخی، تصمیم درست گرفت جلیلی بیان داشت: برنامه تدوین شده باید بر پایه مطالعات عمیق و با استفاده از تجربه‌های علمی و عملی باشد و به درکی عمیق از ریشه‌های مسائل کشور رسیده باشد،

همچنین این برنامه باید به راهکارهای حساب شده‌ای دست یافته باشد و سالها روندهای جهانی را با بینشی عمیق دنبال کرده باشد و از دستاوردهای مردم ایران آگاهی داشته باشد، با مطالعه شب امتحانی نمی‌شود در این بزنگاه تاریخی، تصمیم درست گرفت.

در ادامه وطن امروز نوشت: جنگ روانی

 جنایات عریان رژیم صهیونیستی در رفح و اردوگاه النصیرات در نوار غزه تحت حمایت کامل دولت آمریکا این سوال را در میان جهانیان به‌وجود آورده است که آیا منافع واشنگتن و شرکای غربی‌اش می‌تواند باعث زمان‌بندی آمریکایی ‌ها برای وقوع این جنایات در مقطع فعلی باشد؟

به نظر می‌رسد نظام سلطه در حال برنامه‌ریزی برای برپا ساختن جنگ جهانی برای جلوگیری از شکل‌گیری جهان چندقطبی است. در این راستا با حمایت از اسرائیل برای نسل‌کشی در غزه به عنوان یک شر ضروری به منظور  پیروزی سخت در غرب آسیا، زمینه‌های ورود به یک جنگ جهانی را فراهم می‌کند.

په‌په اسکوبار، تحلیلگر راهبردی سرشناس برزیلی و نویسنده کتاب «امپراتوری آشوب» اخیرا در یادداشتی برای تارنمای کردل، تحلیلی جامع در این مورد نوشته است: مجمع اقتصادی سن‌پترزبورگ بتازگی برگزار شد. این یکی از نشست‌های سالانه در سراسر اوراسیا است که موضوع کلی آن در سال 2024، چندجانبه‌گرایی بود. با توجه به اینکه امسال سال ریاست روسیه بر بریکس است، نشست سران این اتحادیه در اکتبر آینده (اول آبان) در کازان در ترسیم خطوط نقشه راه به سوی چندقطبی‌گرایی در آینده بسیار مهم خواهد بود.

ولی افتاد مشکل‌ها... اینجا توجه‌مان به پرسش کلیدی پیش روی اکثریت جهانی جلب می‌شود: چگونه می‌توانیم به رویای چندقطبی بودن [جهان] بپردازیم وقتی به شکلی«غیرقابل تصور»۱ مبهوت شده‌ایم و در نقش تماشاچیان محض تنزل پیدا کرده و مشغول تماشای نسل‌کشی 24 ساعته/ 7 روز هفته روی تمام گوشی‌های هوشمند سیاره‌مان هستیم.

ایران تیتر اصلی خود را اینگونه نوشت: شهید رئیسی صنعت فضایی را احیا کرد

سومین جلسه شورای‌عالی فضایی در دولت سیزدهم، روز گذشته به ریاست سرپرست ریاست جمهوری و با تصویب 6 مصوبه در جهت تکمیل طرح‌های باقیمانده و تقویت و توسعه هر چه بیشتر صنعت فضایی کشور برگزار شد.محمد مخبر در این جلسه با اشاره به دستاوردهای درخشان فضایی در دولت سیزدهم، احیا و توسعه این صنعت در کشور را از جلوه‌های مدیریتی موفق رئیس جمهور شهید دانست و بر پرهیز از هرگونه توقف و تعلل در توسعه توانمندی‌ها در این عرصه تأکید کرد. سرپرست ریاست جمهوری با بیان اینکه نگاه دولت به صنعت فضایی راهبردی، فرصت‌ساز و اقتدارآفرین است،

به اهمیت زنجیره ارزش و خدمات مؤثر صنعت فضایی کشور در بخش‌های دفاعی، پژوهشی و دانشگاهی، کشاورزی و توسعه دیگر صنایع کشور اشاره و بر ضرورت تأمین اعتبارات مورد نیاز و رفع موانع توسعه و تقویت این صنعت در کشور تأکید کرد.

خراسان امروز را این طور شروع کرد: سفره کوچک بازنشستگان را دریابید

آقای رئیس جمهور آینده، آیا شما خودتان با میزان دریافتی بازنشستگان می توانید مخارج زندگی تان را به آخر ماه برسانید؟ بر اساس گزارش ها، 70 درصد مستمری بگیران تامین اجتماعی با جمعیتی حدود 8 میلیون نفر، حقوق هایی کمتر از 10 میلیون تومان دریافت می کنند؛ آقای رئیس جمهور آینده، حال خودتان می دانید

یک سوال از مسئولان و پاسخ آن هر چه از سوی آن ها باشد، می شود وضعیت «بازنشستگان» به ویژه در سال های دهه 90 تا امروز. پرسش این است: آیا شما با میزان حقوق یک بازنشسته می توانید امور زندگی تان را اداره کنید؟

شاید بهتر باشد، این سوال را مشخصا «رئیس جمهور آینده» پاسخ بدهد که آیا می تواند فقط برای یک ماه، خودش و هزینه های زندگی‌اش را با حقوق یک بازنشسته حداقلی بگیر، سامان دهد؟
اگر بخواهیم از رقم حقوق بازنشستگان حداقلی‎بگیر در سال های اخیر بدانیم، این ارقام بیشتر 6و 7 و 8 و نهایتا 9 و 10 میلیون تومان نبوده است. البته افزایش حقوق در مقاطعی با اجرای همسان سازی مقداری بهبود یافته اما هیچ گاه با تورم، گرانی های افسارگسیخته و کم ثباتی اقتصادی همخوانی نداشته و شرمسار در برابر هزینه های زندگی این طبقه بوده است.
 
 70 درصد بازنشستگان حداقلی بگیر هستند

اما موضوع حقوق بازنشستگان و وضعیت معیشتی این طبقه کارگری، زمانی غم انگیزتر می شود که بر اساس آمار رسمی درمی یابیم که جمعیت بیشتری از حقوق بگیران سازمان تامین اجتماعی و کارگری، حداقلی بگیر هستند.

نصرا... دریابیگی، نایب رئیس کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی، اردیبهشت گذشته با اشاره به این که ۶۰ تا ۷۰ درصد کارگران بازنشسته تأمین اجتماعی دریافتی ماهانه‌شان کمتراز۱۰ میلیون تومان است، گفته است: دریافتی بازنشستگان عضو کانون‌های بازنشستگی تأمین اجتماعی فقط کفاف هزینه‌های ۱۵ روز را می‌دهد و اختلاف فاحشی با پرداختی سایر بازنشستگان دارند.

رسالت امروز خود را اینگونه آغاز کرد: فراخوان بزرگ مقاومت

 حماس با تأکید بر شکست توطئه‌های جنایتکارانه اشغالگران در کرانه باختری، از همه مردم فلسطین در سراسر این منطقه خواست عملیات‌های مقاومتی ضد دشمن صهیونیستی را در اشکال مختلف تشدید کنند و به حمایت از غزه ادامه دهند.

جنبش حماس فلسطین در واکنش به شهادت چهار رزمنده فلسطینی در جنایت تروریستی رژیم اشغالگر در شهر کفرنعمه در غرب رام‌الله واقع در کرانه باختری، با صدور بیانیه‌ای ضمن ابراز تسلیت به ملت فلسطین و خانواده‌های این شهدا اعلام کرد که مردم قهرمان فلسطین و مبارزان شجاع مقاومت، همه توطئه‌های اشغالگران در کرانه باختری را ناکام می‌گذارند.

حماس به مردم قهرمان فلسطین در کرانه باختری که پشت مقاومت ایستاده‌اند و به مقابله با دشمن وحشی و اشغالگر صهیونیستی ادامه می‌دهند درود فرستاده تأکید کرد: اشغالگران نازی با ترورها، بازداشت‌ها و وحشی‌گری‌ها علیه مردم فلسطین و رزمندگان ما نمی‌توانند اراده ملت و مقاومت فلسطین را که سدی غیر قابل نفوذ در برابر توطئه‌های دشمن اشغالگر است تضعیف کنند.این جنبش فلسطینی تصریح کرد:

صهیونیست‌ها نمی‌توانند با این جنایت‌ها، برنامه‌های خود برای حذف آرمان فلسطین و ضایع کردن حقوق ملت ما را اجرا کنند و خون پاک شهدای فلسطینی چراغ راه همه کسانی است که مسیر آنها را برای آزادی و پیروزی ادامه می‌دهند.

جوان نوشت: رئیس‌جمهور نهم سوار اسب‌زین‌کرده می‌شود

دهه ۹۰ با اقتصاد «تقریباً تعطیل» در حالی به سر آمد که کشور درگیر گره‌های سنگین اقتصادی، سیاسی و البته امنیتی بود، به طوری که تورم حدود ۶۰‌درصدی، کاهش ارزش پول ملی، افسارگسیختگی بازار ارز و تشدید شکاف طبقاتی و نارضایتی‌های اجتماعی، کار را برای دولت سیزدهم به شدت سخت کرده بود، اما عملکرد حدود هزار روزه دولت شهید سیدابراهیم رئیسی، وضعیت اقتصادی و سیاسی کشور را تغییر داد و با انجام کار‌های زیرساختی، ضمن گشودن گره‌های اساسی اقتصادی و سیاسی، مدیریت کشور را به ریل صحیح برگرداند.

صادرات نفت و بازگرداندن پول آن، آغاز اصلاح نظام مالیاتی و روی روال‌انداختن مالیات‌ستانی هوشمندانه و عادلانه، بهبود وضعیت ذخیره کالا‌های اساسی، بازگرداندن ثبات نسبی به بازار ارز و جلوگیری از تنش‌های ارزی و همچنین حل بحران‌های امنیتی و اجتماعی از جمله نتایج حکمرانی جهادی رئیس دولت سیزدهم است. مجموع این اقدامات کار دولت چهاردهم را تسهیل می‌کند.

یکی از مهم‌ترین اقدامات دولت سیزدهم، تحولات کلیدی و راهبردی در حوزه انرژی بوده است، به نحوی که شاهد بازطراحی تجارت انرژی ایران و تحول بزرگ صادرات نفت‌خام ایران با وجود تشدید تحریم‌ها بوده‌ایم.

جام جم این‌گونه نوشت: انتخابات؛ آزمون اخلاق نامزدها

حضرت آیت‌ا...خامنه‌ای رهبرانقلاب اسلامی درمراسم سی‌وپنجمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره) دربخشی از سخنان‌شان با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری پیش رو ذیل سه عنوان: مشارکت در انتخابات، ویژگی‌های رئیس‌جمهور و رعایت اخلاق انتخاباتی به این موضوع پرداختند: «در این حرکت عظیمی که انجام می‌گیرد، در رقابت‌های پیش روی انتخاباتی بین نامزدها، اخلاق حاکم باشد؛ بدگویی کردن، تهمت زدن، لجن‌پراکنی کردن، به پیشرفت کارها کمکی نمی‌کند، به آبروی ملی هم لطمه می‌زند.

صحنه‌ انتخابات صحنه‌ عزت و حماسه است، صحنه‌ رقابت برای خدمت است، صحنه‌ کش ‌و واکش برای به دست آوردن قدرت نیست. برادرانی که وارد میدان مبارزه‌ انتخاباتی و رقابت انتخاباتی می‌شوند، این را به عنوان یک وظیفه بدانند؛ آنها به وظیفه‌شان عمل کنند.»  اینها سطور پایانی بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی رحمت ا... است که در جوار مرقد مطهر ایشان برگزار شد. تبلیغات یکی از اضلاع جذاب انتخابات‌ها بوده که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران برگزار شده‌ است.

کشوری که تجربه‌ انتخابات‌ فرمایشی زمان پهلوی را در سابقه‌ خود داشت، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با یک رویداد سیاسی روبه‌رو شد که جریان‌ها و چهره‌های مختلف سیاسی و اجتماعی برای کسب نظر مردم تمام توان خود را به میدان می‌آورند. هرچند نفس موضوع رقابت،انتخابات رابه یک موضوع جذاب ومهیج تبدیل می‌کنداما این پدیده وقتی باورود بدنه‌ اجتماعی جریان‌های مختلف سیاسی همراه می‌شود، هیجان و التهابی را که طبیعت فضای انتخابات است، به بطن اجتماع منتقل می‌کند.‌

در ادامه همشهری نوشت: هشدار به هواداران سیاه

این روزها تنور تبلیغات انتخاباتی ازسوی 6کاندیدای نهایی درحالی داغ شده است که رعایت «اخلاق انتخاباتی» ازسوی کاندیداها و هواداران‌شان، از اصلی‌ترین انتظارات و مطالبات جامعه از کمپین‌های انتخاباتی کاندیداها به‌حساب می‌آید؛ اصلی راهبردی که رعایت حداکثری آن، زمینه‌ساز شکل‌گیری رقابتی در تراز انقلاب اسلامی خواهد شد.

چهارشنبه (امروز) سومین روز از فرصت تبلیغات انتخاباتی کاندیداها درحالی آغاز شد که بررسی‌ها از رعایت حداکثری «رعایت اخلاق انتخاباتی» ازسوی کاندیداها حکایت دارد. دراین میان اما، رعایت اخلاق انتخاباتی ازسوی کاندیداها تنها یک وجه از رقابت‌های انتخاباتی جاری به‌حساب می‌آید؛ موضوعی که روی دیگر آن، رعایت اخلاق هواداری ازسوی حامیان کاندیداها، به‌ویژه در فضای‌مجازی و شبکه‌های اجتماعی است که باید با حساسیت ویژه‌ای ازسوی کاندیداها و مسئولان ستادهای انتخاباتی مورد بررسی و نظارت قرار گیرد.

در پایان فرهیختگان تیتر اصلی خود را این گونه نوشت: بازی بدون توپ رضایی

«با برادرانم در جبهه انقلاب، آقایان مخبر، جلیلی، زاکانی، بذرپاش، قاضی‌زاده‌هاشمی، اسماعیلی و... نشست‌های صمیمانه‌ای داشتم. وحدت میان همه نیروهای انقلاب و استفاده از تمام ظرفیت‌های ملی، یک ضرورت انکارناپذیر برای پیشرفت ایران عزیز است.»

محسن رضایی‌میرقائد از انتخابات سال 84 تا 1400 چهار بار کاندیدای ریاست‌جمهوری شده است. در سال 84 دو روز مانده به انتخابات انصراف داد و در سه دوره دیگر یعنی 88، 92 و 1400 در هر دوره کمتر از چهارمیلیون رای داشت. او در این دوره از انتخابات کاندیدا نشد، یعنی ترجیح داد به‌صورت مستقیم حاضر نشود. اما طبق کنش‌های سیاسی اخیرش، ظاهرا قصد دارد از خود یک لیدر و رهبر در میان جبهه اصولگرا بسازد و واکنش انتخاباتی‌اش را به شکل غیرمستقیم پیش‌ببرد.

یازدهم خردادماه، محسن رضایی در صفحه اجتماعی خود با انتشار پوستری گرافیکی با تصاویر مخبر، جلیلی، زاکانی، بذرپاش، قاضی‌زاده‌هاشمی و اسماعیلی از وحدت میان نیروهای انقلاب خبر داد و به شکلی خبر برگزاری این جلسه میان چهره‌های اصولگرا از سوی رضایی منتشر شد که انگار خود رضایی عامل گردهم آمدن این چهره‌ها برای ائتلاف، اجماع یا به‌قول خودش وحدت شده است.

مشارکت همه گروه‌ها در «‌مانا» تا زمان اجماع و پس از آن ادامه می‌یابد

روز گذشته محسن رضایی در صفحه ایکس خود خبر برگزاری یک نشست دیگر برای اجماع و اعلام گزینه نهایی اصولگرایان شرکت‌کننده در این نشست‌ها را منتشر کرد. در آن متن نوشته بود: «در نشست صمیمانه مجمع اجماع نیروهای انقلاب، آخرین وضعیت و سازوکار اجماع نیروهای انقلاب بررسی شد و نمایندگان گروه‌ها و احزاب جبهه انقلاب نظرات‌شان را اعلام کردند. نیروهای انقلاب چاره‌ای جز اجماع بر نامزد مقبول ندارند و مشارکت همه گروه‌ها در «‌مانا» تا زمان اجماع و پس از آن ادامه می‌یابد.»

کنش‌های انتخاباتی رضایی در این دوره از انتخابات؛ چند نکته و تحلیل دارد که در میان اخبار و هیاهوی نامزدهای تایید صلاحیت‌شده گمشده است. آنچه در وهله اول قابل‌توجه است، عدم حضور محمدباقر قالیباف در نشست اولیه و معرفی او به‌عنوان یکی از چهره‌های جبهه انقلاب است.

محسن رضایی اعلام کرده بود با مخبر، زاکانی، جلیلی، قاضی‌زاده‌هاشمی، بذرپاش و اسماعیلی برای اعلام گزینه نهایی مانا یا همان مجمع اجماع نیروهای انقلاب جلسه برگزار کرده و در این میان نامی از قالیباف برای اجماع و مشارکت در این نشست نبرده است.

گزارشی از امیر کریمی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
رشد اقتصادی در دولت شهید رئیسی ۴ برابر دولت روحانی
اعتراف مَسکنی روحانی علیه دولت روحانی
مهم‌ترین محورهای بیانات رهبر انقلاب در دیدار مسؤولان دستگاه قضا +فیلم
امیر حیدری: بیش از ۱۷ هزار واحد مسکونی از سوی نیروی زمینی ارتش در حال ساخت است
۴۱۰۰ استاد دانشگاه آزاد خواستار عذرخواهی پرشکیان شدند
لیست خرید استقلال بالاخره مشخص شد
وزیر نفت: ۱۵۵ پروژه بلاتکلیف در دولت شهید‌ رئیسی تکمیل شد
تشکیل کمیسیون ویژه حمایت از تولید در مجلس تصویب شد
قالیباف: برای رفع تحریم هرکجا لازم باشد می‌روم و آن را رفع می‌کنم
سعید جلیلی در جمع دانشجویان شریف حاضر شد
جشن ۱۰ کیلومتری غدیر چگونه برگزار می شود +جزئیات
نماهنگ « بابا حیدر» گروه سرود نجم الثاقب منتشر شد
رونمایی از اثر جدید روح‌الامین در قم +عکس
چراغ سبز رامین رضائیان به استقلال
اسماعیل نژاد فینالیست شد
شناسایی و احضار ۴ نفر به دلیل دستکاری در نظرسنجی‌های انتخاباتی
ثبت‌نام آزمون msrt از فردا ۳ تیر ماه آغاز می‌شود
مصوبه تعیین سقف اجاره‌ بها چه زمانی ابلاغ می‌شود؟
جزییات آزمون‌های ارزیابی علمی دانشجویان انتقالی علوم پزشکی ۱۴۰۳
ثبت‌نام و انتخاب رشته ۱۷ هزار داوطلب در پذیرش کاردانی به کارشناسی
اضافه شدن ۱۰ هزار تخت به خوابگاه‌های دانشجویی در دولت سیزدهم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top